Wednesday 1 April 2009

Risalah hadith


Celaan dan Amaran kepada sesiapa yang meninggalkan solah

Hazrat ‘Ubadah bin Somit RA telah berkata,

“Kekasihku Rasulullah SAW telah mewasiatkan kepadaku tujuh perkara. Sabda Baginda SAW,

“Jangan menyengutukan ALLAH TAALA dengan sesuatu apapun, walaupun kamu akan dibunuh atau dibakar atau disalib. Jangan meninggalkan solah dengan sengaja, kerana sesiapa meninggalkan solah dengan sengaja akan terkeluar daripada agama Islam. Jangan melakukan maksiat, kerana perbuatan itu akan menyebabkan kemurkaan ALLAH TAALA dan jangan minum arak, kerana perbuatan ini adalah ibu segala masiat.”

(Hadith riwayat Imam Tabarani)


Hadith diatas menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w melarang keras kepada umatnya meninggalkan solat dengan sengaja. Walau apa jua keadaan sekalipun kerana solat itu wajib dilakukan pada lima waktu yang ditetapkan. Solat juga adalah amalan pertama yang akan disoal di dalam kubur jika solat diterima Allah maka akan dipermudahkan laluan-laluan seterusnya.

Wahai rakan-rakan ku perbaharuilah amalan-amalan mu. Sesungguhnya kehidupan didunia ini hanyalah sementara, akhirat jua tempat tingal yang kekal selama-lamanya. Janganlah leka dan lalai dalam menghadapi ujian allah didunia. Ingatilah segala wasiat rasulullah s.a.w

0 comments:

Post a Comment

 

Type Risalah Copyright © 2008 Art Template by Rois's Blogger Template