Wednesday 15 April 2009

Risalah Tokoh - Sheikh Ahmad Yasin


Risalah tokoh pada mingu ini adalah seorang pejuang yang masyhur dalam membangkitkan intifada Palastin, Beliau adalah Sheikh Ahamad Yassin yang mana telah dilahirkan di Desa Joura-Ashkelon (kini wilayah Israel) pada bulan Jun 1936.

Pada usia 12 tahun ia telah menyaksikan kekalahan bangsa Arab kepada Israel laknatullah alaih dalam perang Arab-Israel. Kekalahan itu telah membentuk cara berfikir bagi Yassin muda. Dia telah berprinsip, rakyat Palestin harus mengendalikan diri mereka sendiri dengan cara mempersenjatai diri, bukan berpaksi pada bangsa yang lain, baik pada bangsa Arab lain mahupun masyarakat internasional.

Yassin bersekolah hingga tahap 5 Ibtidaiyah di Desa Joura. Meletusnya perang Arab-Israel pada tahun 1948 membuatkan dia dan keluarganya berkongsi keperitan di Jalur Gaza. Seusia sekolah menengahnya pada tahun 1957-1958, Yassin yang lumpuh keempat-empat anggota tubuhnya akibat kecelakaan semasa kecil tidak menghalang beliau memperoleh pekerjaan sebagai guru.

Aktiviti politik Yassin dimulai ketika beliau berusia linkungan 20-an berpartisipasi dalam tunjuk perasaan di Jalur Gaza menentang invasi segi tiga Israel, Inggeris, dan Perancis terhadap Mesir pada tahun 1956.

Menurut BBC News, Yassin belajar di Universiti Al Azhar, Cairo, tempat kelahiran Ikhwanul Muslimin. Di sanalah dia membentuk keyakinan bahwa tanah Palestina-wilayah Palestin dan Israel-adalah tanah wakaf milik Muslim seluruh dunia dan bahwasanya tidak seorang pemimpin Arabpun boleh mempunyai hak untuk menyerahkan bahgian apa pun dari wilayah ini.

Sheikh Yassin menjadi aktif dalam perlibatan Ikhwanul Muslimin wilayah Palestin, namun begitu beliau baru sahaja dia dikenal secara meluas setelah Intifada Palestin yang pertama pada tahun 1987.

Pemerintah Israel sewaktu itu telah menangkap Sheikh Yassin pada tahun 1982 dengan tuduhan memimpin gerakan perlawanan rahsia dan menyembunyikan senjata. Dia dijatuhi hukuman 13 tahun penjara, namun dibebaskan pada 1985 melalui transaksi penukaran tawanan antara Israel dan Front Rakyat untuk Pembebasan Palestina (PFLP).

Pada akhir tahun 1987 Sheikh Yassin bersama pemimpin Palestin lainnya mendirikan Hamas yang kemudiannya sangat berperanan dalam intifada pertama (1987-1993). Dia menjadi pemimpin spiritual gerakan parti itu. Pada tahun 1989 Sheikh Yassin bersama tokoh Hamas lainnya ditangkap pasukan Israel dan mendapat vonis hukuman seumur hidup.

Pada tahun 1997 Sheikh Yassin dibebaskan atas permintaan Almarhum Raja Hussein dari Jordan sebagai kompensasi atas gagalnya percubaan pembunuhan oleh Mossad terhadap Kepala Biro Politik Hamas Khaled Meshal di Amman.

Dia telah cuba membina hubungan baik dengan autoriti Palestin dan para pemimpin lain di dunia Arab, namun pendiriannya menaggani isu perdamaian tidak mahu dikompromikan. Menurut BBC, Sheikh Yassin berulang kali mengatakan, "Apa yang disebut jalan damai itu bukan perdamaian dan itu bukanlah pengganti bagi jihad dan perlawanan."

Dalam wawancara dengan United Press International bulan Jun tahun itu, ketika ditanya apakah dia akan menerima hudna atau gencatan senjata dengan Israel, Yassin mengatakan Hamas telahpun bersiap tetapi hanya dengan syarat-syarat khusus. Hudna menurut dia tak sekadar berakhirnya kekerasan di kedua pihak, tetapi harus menyebabkan orang Palestin mendapatkan haknya.

Sheikh Yassin menjadi ilham yang kuat bagi ana-anak muda Palestin yang kecewa oleh runtuhnya harapan perdamaian. Ia mengilhami mereka untuk memberikan nyawa.

Maut telah menjemput baliau pada tanggal 22 March 2004 lalu saat sang pemimpin spiritual dan dua pengawalnya itu keluar dari masjid setelah solat subuh. Menurut saksi, helikopter tempur Israel meluncurkan tiga rudal ke arah Yassin dan dua pengawalnya.

Hantaman keras peluru itu mengakibatkan ketiganya tewas seketika. Sumber dari hospital menambah, serbuan tersebut juga meragut nyawa lima orang lain
dan 17 lainnya telah cedera.

Sumber keamanan Israel mengungkapkan, Perdana Menteri Ariel Sharon memberikan perintah secara langsung dan mengawasi helikopter yang menyerang pemimpin lumpuh berkerusi roda itu.

Gelar syuhada telahpun diraihnya
Insya Allah tiket ke syurga telah digenggamnya
Selamat jalan sang mujahid
Selamat jalan as Syahid......

0 comments:

Post a Comment

 

Type Risalah Copyright © 2008 Art Template by Rois's Blogger Template