Monday 27 April 2009

Risalah Tarbiah - Tinggalkan Perkara Yang Sia-sia.


Sabda nabi saw yang berbunyi :

عن أبي هريرة رضي الله عنه ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : من حسن إسلام المرء تركه ما لا يعـنيه

حديث حسن رواه الترمذي ابن ماجه

Maksudnya:

Dari Abu Hurairah r.a katanya: "Telah bersabda Rasulullah SAW: "Sebaik-baik Islam seseorang itu adalah peninggalannya tentang apa yang tiada kena mengena dengannya."

Hadith Hasan riwayat At-Tarmizi dan Ibn Majah

Kehidupan didunia ini hanyalah sementara sahaja jika dibandingkan kehidupan diakhirat yang kekal selama-lamanya, namun manusia sememangnya alpa dengan kemewahan , kecantikan ,serta hawa nafsu yang mengawal diri dari berfikir.

Apa yang lebih diutamakan hanyalah keduniaan dan bekalan yang akan dibawa kelak dilupa dan diabaikan, walhal ajal bukan kita yang menentukan entah esok atau sekejap lagi kita bakal menemui Allah swt.

Jadi haruslah diingat bahwasanya janganlah lalai dan lupa tentang semua amalan didunia ini akan dihisab oleh Allah swt, maka seharusnya kita mengambil ihtimam tentang apa yang diamanahkan olehnya dan meninggalkan perkara yang sia-sia yang boleh mendatangkan dosa dan memudharatkan diri kelak.

Tinggalkanlah maksiat dan perkara-perkara yang boleh melupakan dan menjauhkan diri dengan Allah swt. Marilah berazam dan bertikad untuk melakukan perkara yang diredahainya dan meninggalkan perkara yang dilaknat olehnya.


0 comments:

Post a Comment

 

Type Risalah Copyright © 2008 Art Template by Rois's Blogger Template