Saturday 4 April 2009

Risalah Iktibar-Wanita Solehah


Rasulullah SAW, bersabda “Dunia adalah kesenangan sementara. Dan sebaik-baik kesenangan dunia adalah wanita (istri) shalihah.” (HR.Muslim)

Didalam quran juga Allah telah berfirman ; Wanita Solehah adalah pilihan Allah di dunia ini. Sifat-sifat mereka telah dipuji oleh Allah di dalam firman-Nya. “Sesungguhnya lelaki dan wanita yang muslim, lelaki dan wanita yg mukmin, lelaki dan wanita yang taat, lelaki dan wanita yang khusyu’, lelaki dan wanita yang bersedekah, lelaki dan wanitayang memelihara kehormatannya, lelaki dan wanita yang banyak meyebut nama Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.” (Al-Ahzab:35)


Demikian menunjukkan betapa pentingnya wanita solehah bukan sahaja memberi layanan kepada suami tetapi didalam mendidik keluarga juga mereka adalah guru yang paling ideal, biarpun suami adalah ketua dalam rumah tangga tetapi peranan isteri juga tidak boleh diketepikan, ini kerana generasi perlu dibimbing dan peranan ibu bapa yang soleh sangat diperlukan bagi menjamin keharmonian dan nilai agama berterusan.

Bagi merealisasikan perkara ini maka perlunya bimbingan rohani semenjak kecil lagi. Masyarakat kini lebih menitik beratkan hal pelajaran berbanding hal-hal berkaitan agama. Kini kita dapat lihat banyak golongan yang cerdik pandai tetapi malangnya hanya terbatas dalam mencari kemewahan duniawi berbanding ukhrawi. Alangkah berjayanya seseorang itu sekiranya dia memiliki kedua-dua intipati(Agama dan dunia) dengan ini kejayaan akan dikecapi buat selama-lamanya.

0 comments:

Post a Comment

 

Type Risalah Copyright © 2008 Art Template by Rois's Blogger Template