Saturday 9 May 2009

Risalah Tokoh - Sheikh Ahmed Deedat



Ahmed Hoosen Deedat dilahirkan di daerah Surat,India pada tahun 1918. Beliau berpisah dengan ayahnya hingga tahun 1926. Ayahnya adalah seorang penjahit yang disebabkan kesusahan dan pekerjaan ayahnya terpaksa berhijrah dan berimigrasi ke Afrika Selatan tidak lama setelah kelahiran Ahmed Deedat.

Tanpa pendidikan formal serta untuk menghindari dari kemiskinan yang sangat pedih, Ahmed Deedat pergi ke Afrika Selatan untuk dapat hidup bersama ayahnya pada tahun 1927. Perpisahan Deedat dengan ibunya pada tahun pemergiannya ke Afrika selatan menyusuli ayahnya itu adalah saat terakhir beliau bertemu ibunya kerana ibunya telah meninggal dunia selang beberapa bulan kemudian.

Di negera yang asing, seorang anak kecil ini yang baru berusia 9 tahun tanpa berbekalkan pendidikan formal dan penguasaan dalam bahasa Inggris telahpun memulakan peranan yang harus dimainkannya dalam menjalani liku-liku kehidupan.

Dengan ketekunannya dalam belajar, anak laki-laki kecil tersebut tidak hanya dapat mengatasi kehebatan bahasa, tetapi juga unggul di sekolahnya. Kegemaran Deedat dalam membaca menolongnya untuk mendapatkan promosi sampai beliau menyelesaikan standar 6. Kurangnya biaya menyebabkan sekolahnya tertunda dan di awal usia 16 tahun untuk pertama kalinya beliau bekerja dalam bidang retail (eceran).

pada tahun 1936 bermula detik perubahan sewaktu beliau bekerja sebuah pusat muslim berhampiran sebuah sekolah menengah Kristian di pantai selatan Natal. Penghinaan yang tidak henti-hentinya dari siswa misionari yang menentang Islam selama kunjungan mereka ke pusat berkenaan menanamkan rasa keinginan yang membara didalam diri anak muda ini untuk melakukan perubahan untuk menghentikan propaganda mereka yang salah.

Sudah ditakdirkan, Ahmed Deedat menemukan sebuah buku berjudul Izharul-Haq yang bererti mengungkap kebenaran. Buku ini berisi teknik-teknik dan keberhasilan usaha-usaha umat Islam di India yang sangat besar dalam membalas gangguan misionari Kristian selama penaklukan Inggris terhadap pemerintahan India. Secara khusus, idea untuk menangani debat telah berpengaruh besar dalam diri Ahmed Deedat.

Dibekalkan dengan semangat yang baru ditemui ini, Ahmed Deedat membeli Injil pertamanya dan mulai melakukan debat dan diskusi dengan siswa-siswa misionari. Dikala itu ramai mereka yang mundur tergesa-gesa tidak ketentuan dalam menghadapi argumen balas yang tajam, beliau secara pribadi telah memanggil guru mereka bahkan pendeta-pendeta di daerah tersebut.

Keberhasilan debat ini telah memacu Ahmed Deedat untuk berda'wah. Walaupun beliau berkawin dan baru mempunyai cahya mata, beliau hanya menetap selama tiga tahun di Pakistan selepas kemerdekaan, namun perkara ini tidak menghalang beliau dalam kegiatan dan keinginannya untuk membela nasib Islam dari segala penyimpangan yang memperdayakan umat islam dari pihak misionari Kristian yang tidak bertanggung jawab.

Dengan semangat dan misi untuk menegakkan kebenaran dan keindahan Islam, Ahmed Deedat telah membenamkan dirinya dalam sekumpulan pendakyah yang telah datang lebih dari tiga dekade. Beliau memimpin kelas untuk pelajaran Injil dan telah memberi sejumlah kitab. beliau juga telah mendirikan As-Salaam, sebuah institusi bagi melatih para da'i Islam. Ahmed Deedat bersama-sama dengan keluarganya, berbelanja hampir seorang diri bagi mendirikan bangunan-bangunan termasuk masjid yang masih dikenali hingga saat ini.

Ahmed Deedat adalah anggota terawal dari Islamic Propagation Centre International (IPCI) dan telah dilantik menjadi presidennya, dan jawatan ini masih lagi dipegangnya hingga hari ini. Beliau juga telah menerbitkan lebih dari 20 buku dan telah berjaya mempromosikan hingga berjuta-juta salinan naskah.

Dengan berkat kesabarannnya Ahmed Deedat, beliau telah berjaya melawan penyebar-penyebar Injil dalam debat umum yang beliau ceburi dan Beribu-ribu naskah buku terbitan beliau telah tersebar ke seluruh dunia dan berjaya menarik ramai manusia kepada islam.

Sebagai penghargaan beliau yang bersejarah itu, Beliau telah mendapat penghargaaan internasional dari Raja Faisal pada tahun 1986. Penghargaan yang sangat berharga terhadap dunia Islam.Tetapi sebenarnya tidak ada sejumlah hadiah dan penghargaan mampu membalas jasa seorang yang berjaya menyeru manusia kepada islam, termasuklah cenderamata sebegini. Buku beliau yang mendemonstrasikan himpunan analisis Ahmed Deedat diambil dari pertemuan-pertemuan pribadi dan pengalaman-pengalamannya melawan gangguan umat Kristen.

Semoga Allah memberkahi beliau dan buku yang dikarangnya berhasil untuk menarik manusia kejalan yang benar , Insya Allah.

0 comments:

Post a Comment

 

Type Risalah Copyright © 2008 Art Template by Rois's Blogger Template