Friday 18 September 2009

Risalah ku....



Bersempena dengan hari raya yang akan berkunjung tiba, marilah sama-sama kita bermuhasabah diri kita, kerana banyak sekali kesilapan, kesalahan dan kebodohan yang kita lakukan. Satu demi satu fenomena yang terjadi di negara kita. Pergaduhan antara kaum, melayu, cina dan india, ditambah juga pergaduhan antara malaysia dan indonesia. dimanakah kesilapan kita dalam menggani isu ini dan apakah puncanya.

Adakah kesilapan ini berpunca dari keegouan diri kita yang datang dari segenap jasad yang bertatahkan dengan kedunian. Kuasa, harta, pangkat, dan kecantikan digunakan sebagai senjata untuk menindas manusia yang lebih rendah reputasinya dari kita.

Walhal manusia dimuliakan oleh penciptanya dengan agamanya yang akan membawanya ke tempat yang lebih tinggi darjatnya, dan bukannya bangsa yang kuat, kekayaan yang melimpah dan sebagainya.

Ayuhlah kita bersatu keatas jalan yang satu yakni untuk mentauhidkan Allah dan menjalankan kewajipan yang telah ditetpkan. Janganlah kita berpecah belah dalam perkara yang boleh mendatang kemudharatan, agar satu agama boleh diteguhkan dan bukannya bangsa dan negara diutamakan.

1 comments:

Daniel DPK on 25 September 2009 at 03:20 said...

setuju dengan postingan tersebut...mari kita manfaatkan moment idul fitri untuk saling memaafkan dan mengerti...

Saya pikir saatnya kita sama-sama berpikir jernih dan lebih mendalam dalam menyikapi konflik indonesia-malaysia..jangan saling terbawa emosi dengan artikel dan komentar-komentar yang ada dalam berbagai media,forum,dan blog..satu hal yang pasti : ADA YANG DIUNTUNGKAN DARI PERTIKAIAN INDONESIA-MALAYSIA..jadi menjadi tanggung jawab kita bersama untuk lebih memahami kasus ini lebih jernih!!!

SEDIKIT OPINI YANG MUNGKIN BISA KITA RENUNGKAN SEJENAK DALAM MENYIKAPI KASUS INI..
Pihak Ketiga dalam Konflik Indonesia Malaysia

Post a Comment

 

Type Risalah Copyright © 2008 Art Template by Rois's Blogger Template