Monday 25 April 2011

Risalah Anjung Dapur - Pasta Sloppy Joe Mac and Cheese


Risalah anjung dapur akan membawa para pengunjung sekelian mengenai resepi pasta, sebagaimana kita ketahui pelbagai jenis pasta yang dapat kita lihat, antaranya Bolognese, Alfredo, dan lain-lain lagi hidangan pasta ini yang pernah kita lihat. bagi masyarakat eropah italy sememangnya mereka ini senonim dengan pasta ini, tetapi bagi masyarakat arab, mereka juga mengemari pasta dan mudah didapati dipasaran. Pasta yang yang akan dihidangkan kepada anda adalah pasta Sloppy Joe Mac and Cheese. ianya tidaklah susah seperti yang kita sangkakan..cara-caranya adalah seperti berikut.

Bahan-bahannya :

* 1 (16 ons) paket elbow makaroni
* 1 kg daging lembu giling (mafrum)
* 2 biji tomato dipotong dadu
* 1 (6 ounce)tomato pasta atau sos pasta atau pizza
* 1 (1.3 ons) paket sloppy joe seasoning
* 1 / 4 cup mentega
* 1 bawang kecil dan setengah bawang besar, dicincang berasingan
* 1 / 4 cawan tepung gandum
* Mustard 1 sendok teh jenis kering
* 1 sudu teh garam
* 1 / 4 sudu teh lada hitam
* 3 cawan setengah-setengah
* 1 sudu makan sos Worcestershire
* 4 cawan keju diparut jenis Cheddar keju

Cara-cara adalah :

1. air didihkan beserta sedikit garam didalam periuk A sederaha besar. Letakkan makaroni didalam periuk tadi, dan masak selama 8 hingga 10 minit atau hingga masak.

2. Panaskan oven 375 darjah F (190 derajat C). serta pinggan casserole besar.

3. minyak dituang sedikit didalam periuk B dimasak bersama 1/2 bawang besar hingga kekuningan, tuang daging lembu dalam periuk di atas api sederhana dan ditambah air, masak hingga daging empuk. masukkan tomato yang dipotong dadu tadi, pasta tomato, 1 paket sloppy joe dan tambah sedikit lada. api dapur dibuka sederhana, biarkan ia mendidih selama 10 minit dan kering.

4.Sediakan mangkuk yang berasingan dan campurkan tepung, mustard, garam, dan merica didalam mangkuk tadi

5. Lelehkan 1 / 4 mentega didalam periuk C besar di atas api yang sederhana tinggi. Masukkan bawang kecil, dan masak hingga kekuningan. ambil campuran tepung tadi tuangkan setengah-setengah cawan berperingkat didalam periuk tadi sambil digaul. setelah bahan tadi likat tambah sos Worcestershire dan (masak selama 1 minit), hingga agak mengental. Padam api dan campur 3 cawan keju bersama pasta yang ditos ke dalam periuk C, gaul dan ratakan lapisan dengan sedikit sos.

6.Buat 3 lapisasn menggunakan 3 cawan apabila Transfer ke pinggan casserole. Lapisan bawah campuran daging tadi dgn satu cawan keju, lapisan kedua pasta. dan lapisan ketiga daging bersama keju.

7. Tutup, dan panggang 30 minit dalam ketuhar. Tanggalkan penutup, dan terus baking 10 minit, sampai kelihatan keju diatas lembut.

0 comments:

Post a Comment

 

Type Risalah Copyright © 2008 Art Template by Rois's Blogger Template